Jak spożywanie sera dobrej jakości wpływa na nasze zdrowie?

Karolina Kasperek
Kategoria: Mleko na zdrowie
Jak spożywanie sera dobrej jakości wpływa na nasze zdrowie?
Mleko na zdrowie
Data publikacji 09.10.2021r.

Żółty ser, który zwany jest też serem dojrzewającym albo podpuszczkowym, to tzw. żywność pełnowartościowa, czyli produkty, które nie są źródłem wyizolowanych substancji, jak na przykład suplementy, ale która jest rezerwuarem całego wachlarza składników odżywczych – witamin, minerałów, węglowodanów i białek – działających w pewnych kompleksach. Taka żywność może działać prozdrowotnie, pod warunkiem, że spożywamy ją w odpowiednich, nie za małych i nie za dużych ilościach.

Co może dać nam żółty ser dobrej jakości?

Jest doskonałym źródłem wapnia, tłuszczu i białka. Zawiera wysokie stężenia witamin A, D, K i B12, a także cynku, fosforu i ryboflawiny, czyli witaminy B2, odpowiedzialnej za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Ser produkowany z mleka krów karmionych w 100% zielonką, ma najwięcej wspomnianych składników, a do tego zawiera kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminę K2. Kwasy wpływają korzystnie na pracę serca, mózgu i wzrok, a witamina K2 decyduje m.in. o gospodarce wapiennej i zapobiega osteoporozie. Dobrze będzie jej przeciwdziałał ser typu cheddar.

Nabiał przeciwko próchnicy zębów?

Jak wskazuje kilka badań, ser, i generalnie nabiał, może przeciwdziałać próchnicy zębów. W duńskich badaniach z 2015 roku u dzieci, które przyjmowały nieco wyższe niż zalecane dzienne dawki nabiału, nie stwierdzano próchnicy po upływie trzech lat. Była ona natomiast obecna u dzieci, które spożywały dawki mniejsze niż zalecane dla wieku. W innych badaniach u uczestników, którym podawano ser typu cheddar, odnotowywano znaczący wzrost pH w jamie ustnej – silniejszy niż po spożyciu mleka czy bezcukrowego jogurtu. A to właśnie niskie pH w ustach sprzyja próchnicy.

CLA w walce z chorobami serca i otyłości

CLA, czyli sprzężony kwas linolowy, to ostatnio intensywnie badany składnik mleka. Bogate są w niego wysokotłuszczowe sery, jak te z niebieską pleśnią, sery brie i cheddar. Wyższe stężenia CLA stwierdza się w serach i innych produktach, wytwarzanych z mleka krów karmionych wyłącznie zielonką.

W kilku badaniach stwierdzono, że CLA może pomagać zapobiegać otyłości i chorobom serca, a także redukować stany zapalne. Jak wpływa na te ostatnie, dokładnie nie wiadomo. Podejrzewa się, że rolę odgrywa tu m.in. witamina D, która ma właściwości przeciwzapalne poprzez modulowanie działania niektórych cytokin prozapalnych, czyli białek inicjujących stany zapalne w naszym organizmie. Takie działanie witaminy D wzmacnia też wapń.

Jak wysokie stężenie wapnia w serach wpływa na nasz organizm?

Wysokie stężenia wapnia w serze nie tylko kontrolują stany zapalne czy sprzyjają mocnej budowie kości, ale też, jak się okazuje, mogą pomagać obniżać ciśnienie krwi. Takie działanie mają zwłaszcza sery o niższej zawartości tłuszczu i niższym stężeniu sodu. Wśród nich znajdują się twarogi, ricotta, parmezan i feta.

Ser okazuje się też być dobrym źródłem glutationu, który jest antyoksydantem wspierającym prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Ale ów antyoksydant działa korzystnie również na naczynia krwionośne.

Serowy matrix

Sery oraz produkty z fermentowanego mleka zawierają bakterie probiotyczne. Istnieją badania, które potwierdzają, że dobry stan mikrobioty, czyli bakterii jelitowych, może pomóc utrzymać na właściwym poziomie stężenie cholesterolu. W jednym z badań u uczestników, którzy spożywali pełnotłusty ser podpuszczkowy, odnotowano lepsze obniżenie stężenia cholesterolu niż u tych, którzy jedli masło albo ser ubogi w tłuszcz. Zjawisko dotyczyło zarówno cholesterolu całkowitego, jak i tzw. złego. Badacze uznali, że to efekt działania tzw. serowego matrixa. To koncepcja mówiąca, że szczególna kombinacja wapnia i białek w serze daje ów wachlarz dobroczynnych efektów.

Karolina Kasperek
Zdjęcie: Unsplash

Artykuł ukazał się w "Tygodniku Poradniku Rolniczym" nr 39/2021 na str. 105. Jeśli chcesz czytać więcej podobnych artykułów, już dziś wykup dostęp do wszystkich treści na TPR: Zamów prenumeratę.

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody